محمدرضا شفاعتی

لبخند بزن! بدون انتظار پاسخی از دنیا بدان روزی دنیا انقدر شرمنده می شود

بازاریابی الکترونیک

بازاریابی-الکترونیکی

در گذشته تبلیغات، برندسازی و بازاریابی محصولات و خدمات اصولا فعالیتی پر هزینه و زمان بر تلقی می‌شد. از طرفی به دلیل عدم آشنایی با روش‌های صحیح و اثربخش بازاریابی و مشتری‌گرایی، تلاش‌ها و هزینه‌های انجام شده برای توسعه بازار محصولات و خدمات، بازخورد واقعی، مطلوب و قابل توجه‌ای نداشت.
امروزه رشد و بقاء سازمان مستلزم اجرای صحیح فعالیت‌های بازاریابی و استراتژی‌های اثربخش بازاریابی می‌باشد. بنابراین، بازاریابی یک سرمایه‌گذاری بلندمدت محسوب می‌شود که در صورت انجام اثربخش و موثر آن، زمینه تحقق اهداف سازمانی فراهم می‌آید. از این رو ایجاد تحول و دگرگونی در شیوه‌های بازاریابی امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است. شیوه‌ای که ارزان‌تر، اثربخش‌تر و زود بازده‌تر از گذشته باشد و به گونه‌ای عمل نماید که پاسخگوی نیازهای ملی و منطقه‌ای بوده و در سطح بین المللی توان رقابت را داشته باشد.

تجارت‌ الکترونیک‌ از ابتدای ظهور تا به امروز، تاثیر بسیار شگرفی بر روی بازاریابی محصولات و خدمات داشته است.‌ حضور ارتباطات ‌الکترونیکی‌‌ به‌ این‌ معنی‌ است‌ که‌ مدیران سازمان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی می‌بایست افق‌ دیدشان‌ را گسترش‌ دهند، چرا که‌ ورود این‌ فناوری‌ها به دنیای بازاریابی، ناگریز کانال‌های‌ سنتی‌ تجارت‌ و بازرگانی‌ را تهدید خواهد کرد. بنابراین افرادی که با بازاریابی محصولات و خدمات سر و کار دارند، مطلوب است که‌ با انواع‌ پیش نیازهای دستیابی به ارتباطات‌ الکترونیک‌ آشنا شوند. آن‌ها باید مزایای‌ کاربرد این‌ فناوری‌ها را درک کنند، چرا که‌ اطلاعات‌ جامع‌ یکپارچه‌ مشتریان‌ با ذکر تمام‌ جزییات‌ حتی‌ سلیقه‌ی‌ مشتری،‌ آن‌ها را در حفظ‌ روابط‌ فی‌مابین‌ و در نتیجه‌ معامله‌ بهتر یاری‌ می‌نماید.
رشد تجارت الکترونیک و تغییر فرآیندهای‌ کسب و کار که به واسطه توسعه ارتباطات الکترونیک حاصل شده است، موج جدیدی از یافته‌ها و دستاوردها را با خود همراه ساخته و نگاه‌های اقتصادی را به حیطه‌های جدید کسب و کار سوق داده است. این‌ بصیرت‌ و آگاهی‌، ما را وادار می‌کند که‌ نظریه‌های‌ سنتی‌ اقتصاد، سیستم‌ها، سازمان‌ها، بازاریابی‌ و آنالیز هزینه‌ رقابت‌ و تجارت‌ را بازنگری‌ کنیم‌. همان گونه‌ که‌ مرزهای‌ بین‌ شرکت‌ها و بازارها از بین‌ می‌روند، به‌ تعاریف‌ خاص‌ و تازه‌ای‌ از سازمان‌های‌ شبکه‌ای‌ و بازاریابی‌ ارتباطی‌ همراه‌ با تصور جدید از تعامل‌ و تجارت‌ نیاز است‌. در حقیقت،‌ اینترنت‌ راه‌ و رسم‌ انجام‌ معاملات‌ تجاری‌ را، به کلی تغییر و گسترش‌ داده‌ است‌. بنابراین فرصت‌های‌ تجاری‌ برای‌ آن‌ دسته از سازمان ها و بنگاه های اقتصادی خواهد بود که‌ در پشتیبانی‌ و تعامل‌ با اینترنت‌ هستند و بر این‌ مبنا برای‌ خود، مشتریان وفادار و دایمی‌ را به‌ وجود می‌آورند.

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.