محمدرضا شفاعتی

لبخند بزن! بدون انتظار پاسخی از دنیا بدان روزی دنیا انقدر شرمنده می شود

پارک های آموزش ترافیک

آموزش‌ یکی‌ از مهمترین‌ مسائل‌ در رفع‌ مشکلات‌ ترافیک‌ است‌. برای‌ ارتقاء ایمنی‌ ترافیک‌ باید آموزش‌ در تمام‌ مقطع‌ سنی‌ وجود داشته‌ باشد. در بین‌ گروه‌های‌ مختلف‌ آسیب‌ پذیر در محیط‌ ترافیک‌، کودکان‌ بیشتر به‌ جهت‌ عدم‌ آموزش‌ آسیب‌ می‌بینند. برای‌ تاثیر گذاری‌ بر کودکان‌ از روش‌های‌ گوناگون‌ اعم‌ از آموزش‌ نظری‌ در مدارس‌، آموزش‌ عملی‌ تبلیغات‌ و رسانه‌های‌ گروهی‌ می‌توان‌ بهره‌ گرفت‌. آموزش‌های‌ مستقیم‌ رفتار ترافیکی‌ به‌ کودکان‌ در محیط‌ واقعی‌ توام‌ با خطراتی‌ برای‌ آنها می‌باشد . لذا یکی‌ از روش‌های‌ آموزش‌ عملی‌ به‌ آنها استفاده‌ از پارک‌های‌ آموزش‌ ترافیک‌ است‌ که‌ شبیه‌ محیط‌ واقعی‌ ترافیک‌، بطور مثال‌: راهها، خط‌ آهن‌، پیاده‌ رو و خیابانها،علایم‌ راهنمایی‌، چراغ‌ راهنماها و غیره‌، ولی‌ در مقیاس‌ کوچکتر طراحی‌ و احداث‌ می‌گردد .


ایده‌ پارک‌ آموزش‌ ترافیک‌ با استفاده‌ از خودروهای‌ کوچک‌ نخستین‌ بار توسط‌ یک‌ فرد آلمانی‌فنلاندی‌ الاصل‌ به‌ نام‌ (جاکا ناپاری) ارایه‌ شد. به‌ همت‌ او نخستین‌ پارک‌ مجهز به‌ چراغ‌ راهنما و تابلوهای‌ ترافیک‌ و خط‌ کشی‌ معابر در سال‌ ۱۹۸۹ میلادی‌ در شهر هامبورگ‌ آلمان‌ گشایش‌ یافت‌.


در حال‌ حاضر بیش‌ از صدها پارک‌ آموزش‌ ترافیک‌ در کشورهای‌ مختلف‌ دنیا از جمله‌ اتریش‌، آلمان‌، سویس‌، فرانسه‌، بریتانیا، لهستان‌، روسیه‌، پرتغال‌، اسپانیا، فنلاند، هندوستان‌، چین‌، کره‌، ژاپن‌ و اسکاتلند و … مورد بهره‌ برداری‌ قرار گرفته‌ است‌.
علاوه‌ بر آموزش‌های‌ لازم‌ در پارک‌ آموزشی‌ محوطه‌های‌ تفریحی‌ جهت‌ سرگرمی‌ کودکان‌ طراحی‌ شده‌ است‌.
در کنار محوطه‌های‌ تفریحی‌، خودروهای‌ کوچک‌ برقی‌،ماشین‌ پدالی‌ در مسیرهای‌ مشخصی‌ به‌ صورت‌ یک‌ یا چند دور رفت‌ و برگشت‌ عمل‌ می‌نماید. اینگونه‌ وسایل‌ نقلیه‌ کوچک‌ تفریحی‌ به‌ نام‌ ماشین‌های‌ گوکارت‌ معروف‌ هستند. کرایه‌ دوچرخه‌ یکی‌ از موارد دیگری‌ است‌ که‌ در این‌ پارک‌ها انجام‌ شده‌ است‌.


دوچرخه‌ در اندازه‌های‌ مختلف‌، برای‌ کودکان‌، بزرگسالان‌ و همچنین‌ دوچرخه‌هایی‌ برای‌ کودکانی‌ که‌ به‌ درستی‌ نمی‌ توانند سوار دوچرخه‌ شوند با چرخ‌های‌ کناری‌ فراهم‌ شده‌ است‌. البته‌ روزهای‌ خاصی‌ معین‌ می‌شود که‌ دوچرخه‌ کرایه‌ داده‌ نمی‌ شود که‌ افراد بتوانند با دوچرخه‌های‌ شخصی‌ وارد محیط‌ آموزش‌ ترافیک‌ شوند.
در کنار این‌ امکانات‌ سرپرستی‌ وجود دارد که‌ عبور و مرور کودکان‌ را در مسیرها نظارت‌ می‌کند و به‌ آنها در جهت‌ آموزش‌ ترافیک‌ تذکرات‌ لازم‌ را می‌دهد.
ابتکار دیگری‌ که‌ در این‌ پارک‌ها صورت‌ می‌گیرد محوطه‌ کوچکی‌ در مقیاس‌ بسیار ریزتر از پارک‌های‌ آموزش‌ ترافیک‌ به‌ صورت‌ یک‌ شهر مینیاتوری‌ ماکت‌ سازی‌ می‌شود به‌ همراه‌ وسیله‌ نقلیه‌های‌ اسباب‌ بازی‌ که‌ در امر آموزش‌ ترافیک‌ از این‌ مورد استفاده‌ می‌کنند.


در جایی‌ دیگر وسایل‌ بازی‌ میله‌یی‌ را به‌ جهت‌ اینکه‌ اینگونه‌ پارک‌ها،پارک‌های‌ ترافیکی‌ هستند، شبیه‌ لوکوموتیو، ماشین‌ و دیگر علایم‌ ترافیکی‌ می‌سازند که‌ در محوطه‌ شنی‌ برای‌ بازی‌ بچه‌ها قرار دارد. ورود والدین‌ به‌ این‌ پارک‌ها آزاد است‌ و به‌ والدین‌ این‌ امکان‌ داده‌ می‌شود که‌ بتوانند از نزدیک‌ با آموزش‌ کودکانشان‌ آشنا شوند. کارتهایی‌ جهت‌ ثبت‌ نام‌ بچه‌ هایشان‌ به‌ کلاس‌های‌ آموزش‌ ترافیک‌ تشویق‌ می‌کنند.


نخستین‌ پارک‌ آموزش‌ ترافیک‌ در ایران‌ توسط‌ سازمان‌ حمل‌ و نقل‌ و ترافیک‌ تهران‌ طراحی‌ و اجرا شده‌ و در سال‌ ۱۳۸۱ مورد بهره‌ برداری‌ قرار گرفته‌ است‌.
● هندوستان‌ : پارک‌ ترافیک‌ کودکان‌
▪ محل‌: چندیگر
▪ مساحت‌: ۵ هکتار
▪ تاسیسات‌: سالن‌ نمایشگاه‌، آمفی‌ تئاتر با ۱۲۰ صندلی‌
▪ محوطه‌: چمن‌، باغچه‌، درخت‌، شبکه‌ معابر
▪ هدف‌های‌ آموزشی‌: ادبیات‌ ایمنی‌ ترافیک‌، نمایشگاه‌ ایمنی‌ راه‌، نمایش‌ فیلم‌های‌ ویدیویی‌
ساعت‌ کار: زمستان‌ ۸ صبح‌ تا ۶ بعد از ظهر و تابستان‌ ۸ صبح‌ تا ۷ بعدازظهر
آزمون‌ رانندگی‌: سه‌ بار در هفته‌ روزهای‌ دوشنبه‌، چهارشنبه‌ و جمعه‌ از ساعت‌ ۹ تا ۱۰ صبح‌
▪ آمار عملکرد: کودکان‌۱۱۸۴۲ نفر، معلمان‌ ۴۰۱ نفر، رانندگان‌ ریکشاو ۱۶۸ نفر، آموزش‌ عمومی‌۴۲۵۸۶ نفر
● فنلاند: پارک‌ آموزش‌ ترافیک‌ کودک‌ تورنینون‌ ماکی‌
▪ محل‌: مرکز شهر (جاکونپویستو)
▪ ساعت‌ کار: سه‌ شنبه‌ تا جمعه‌ ۹ صبح‌ تا ۶ بعدازظهر شنبه‌ ۱۰ صبح‌ تا ۵ بعدازظهر در تابستان‌ از اول‌ ماه‌ مه‌ تا ۳۱ ماه‌ اوت‌
▪ تجهیزات‌: به‌ غیر از موارد معمول‌، سرویس‌ رفاهی‌ رفت‌ و آمد تعداد ۲۵ ماشین‌ پدالی‌ با ۱۴۰ سانتی‌ متر طول‌ به‌ همراه‌ مدرس‌ جهت‌ آموزش‌ قوانین‌ ترافیکی‌
‌● چین‌: پارک‌ آموزش‌ ترافیک‌
▪ محل‌: شین‌ چون‌ دونگ‌ در سونگ‌ پاگو
▪ مساحت‌: ۱۲۷۵۵ متر مربع‌
▪ تسهیلات‌: ترافیکی‌،آموزشی‌، سرگرمی‌،تفریحی‌ و ویژه‌
▪ هدف‌: آموزش‌ مقررات‌ ترافیک‌ شامل‌ چراغهای‌ راهنمایی‌، تابلوهای‌ ترافیک‌،عبور از تقاطع‌، عبور از پل‌، زیر گذر پیاده‌، تونل‌ و جاده‌
▪ گروه‌های‌ استفاده‌ کننده‌: کودکان‌ پیش‌ دبستانی‌ (۶۴ ساله‌) و دانش‌ آموزان‌ دبستان‌
▪ ساعت‌ کار: ۹ صبح‌ تا ۶ بعدازظهر همه‌ روزه‌ بجز یکشنبه‌ها
● کره‌: پارک‌ ترافیکی‌ ساساک‌
▪ محل‌: کانگسگو
▪ تجهیزات‌: گذرگاه‌،پیاده‌ رو و عابر پیاده‌ . شبیه‌ خیابانهای‌ اصلی‌ در شهر ساخته‌ شده‌ است‌. زمین‌ بازی‌ برای‌ بچه‌ها و امکانات‌ ورزشی‌ برای‌ بزرگسالان‌
▪ هدف‌: آموزش‌ ایمنی‌ برای‌ عبور از راهها، راه‌ آهن‌، خواندن‌ علایم‌ ترافیکی‌، عبور کردن‌ یا نکردن‌ از خیابان‌ها.
● امریکا: شهر ایمنی‌ مینیاتوری‌
▪ محل‌: گذرگاه‌ پیاده‌، ایست‌ گیت‌ یک‌ شهر مینیاتوری‌ شامل‌ شبکه‌ راه‌، ویترین‌، مغازه‌ها، تابلوی‌ ترافیک‌، تقاطع‌ خط‌ آهن‌، چراغ‌ راهنما و اتوبوس‌ مدرسه‌.یک‌ جلسه‌ سخنرانی‌ کوتاه‌ همراه‌ با نمایش‌ در خصوص‌ ایمنی‌ عابر پیاده‌، ایمنی‌ دوچرخه‌، ایمنی‌ مسافر، ایمنی‌ اتوبوس‌ مدرسه‌ و ایمنی‌ کودکان‌ بطور کلی‌ همراه‌ با سوال‌ و جواب‌ در پایان‌ کلاس‌ و اعطای‌ گواهینامه‌ حضور
● اسکاتلند: کانون‌ ترافیکی‌ کودکان‌
▪ هدف‌: کم‌ کردن‌ آسیب‌های‌ کودکان‌
▪ تجهیزات‌: زمین‌ بازی‌ برای‌ کودکان‌، بازیها و فعالیتهای‌ گوناگون‌ و همچنین‌ در کلاسهای‌ آموزش‌ راه‌ که‌ دوره‌های‌ ۳ ماهه‌ است‌ به‌ کودکان‌ کتابهایی‌ داده‌ می‌شود که‌ این‌ کتابها شامل‌ تصاویر، داستان‌، فعالیتهای‌ سرگرم‌ کننده‌ است‌، صفحه‌هایی‌ وجود دارد که‌ کودکان‌ می‌توانند با کاغذهای‌ خود چسب‌ که‌ همگی‌ در زمینه‌ ترافیک‌ است‌، سرگرم‌ شوند. نمودارهای‌ دیواری‌، تخته‌های‌ رنگی‌، ضبط‌ صوت‌ و بادکنک‌های‌ رنگی‌ که‌ پیامهای‌ ایمنی‌ روی‌ آن‌ قرار دارد همگی‌ وسایل‌ آموزشی‌ هستند که‌ در این‌ باره‌ به‌ کودک‌ در جهت‌ یادگیری‌ مقررات‌ رهنمایی‌ و رانندگی‌ کمک‌ می‌کند. دعوتنامه‌هایی‌ جهت‌ ملحق‌ شده‌ به‌ این‌ کلاسها و حضور در پارک‌ ترافیکی‌ در تابلوهای‌ اعلامیه‌ بهداشت‌ نصب‌ می‌شود تا والدین‌ در جهت‌ ثبت‌ نام‌ کودکان‌ خود که‌ حداقل‌ ۳ ساله‌ هستند اقدام‌ نمایند. هیات‌ اجرایی‌ اسکاتلند تمام‌ بچه‌های‌ ۳ ساله‌ که‌ در اسکاتلند زندگی‌ می‌کنند را بطور رایگان‌ عضو می‌پذیرد.
● پارک‌ ترافیک‌
▪ محل‌: تویانو در نزدیکی‌ زمین‌ بیس‌ بال‌ تویانو.
▪ تجهیزات‌: زمین‌ بازی‌، ماشین‌های‌ گو کارت‌ و یک‌ لوکوموتیو بخاری‌ قدیمی‌ برای‌ نمایش‌
▪ ساعت‌ کار: همه‌ روزه‌ بجز دوشنبه‌ها از ساعت‌ ۹ صبح‌ الی‌ ۵ بعدازظهر
▪ هزینه‌ استفاده‌: ماشین‌ تک‌ صندلی‌ ۱۰۰ ین‌ به‌ ازای‌ هر کارت‌، ماشین‌ دو صندلی‌ ۵۰ ین‌ به‌ ازای‌ هر کارت‌.
● ژاپن‌: پارک‌ ترافیکی‌ هیگاشی‌ آساکاو
▪ محل‌: غرب‌ هاچیوگی‌
▪ تجهیزات‌: دوچرخه‌ در اندازه‌های‌ مختلف‌ امکانات‌ بازی‌ برای‌ بچه‌ها
▪ هدف‌: آموزش‌ قوانین‌ ترافیکی‌ در راهها شبیه‌ آنچه‌ در مدارس‌ رانندگی‌ تعلیم‌ داده‌ می‌شود.
ساعت‌ کار دفتر: همه‌ روزه‌ غیر از شنبه‌ و یکشنبه‌ بعدازظهر تعطیل‌ است‌.

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.