محمدرضا شفاعتی

لبخند بزن! بدون انتظار پاسخی از دنیا بدان روزی دنیا انقدر شرمنده می شود

پر کاربردترین مدل های کسب و کار در فضای مجازی

مدل فریمیوم (freemium)

این مدل برگفته از دو واژه free و premium است که به معنای ارائه یک سرویس پایه با هدف پرداخت پول از سوی اعضا برای سرویس ها و امکانات پیشرفته تر، است. سرویس یا خدمات در این مدل در دو سطح رایگان و پیشرفته ارائه می گردد که در سطح اول که رایگان می باشد، این خدمات  به همه ارائه می شود ولی برای دریافت امکانات و خدمات بیشتر که برای سطح دوم در نظر گرفته شده، می بایست هزینه آن پرداخت شود.

مدل affiliate یا وابسته

در این مدل از طریق لینک های ارتباط دهنده (به صورت متن یا بنر) با دریافت درصدی سود از سایت مدنظر، ترافیک به سمت وب سایت شرکتی تجاری هدایت می شود. هدایت افراد در این مدل عموما از طریق شبکه های اجتماعی انجام می شود و در صورتی که مشتری هدایت شده در سایت مد نظر خریدی انجام دهد، هدایت کننده به کسب درآمد می رسد.

مدل تبلیغات (advertising)

یکی از رایج ترین مدل های کسب و کار این است که به مشتریان تبلیغاتی خود این فرصت را می دهند تا برخی از انواع پیام های بازاریابی و پیشنهادات خود را به عنوان بخشی از محصولات و خدمات شرکت تبلیغ کنند و موجب درآمد اضافی برای شرکت شوند.

مدل اشتراک (subscription)

در این مدل به جای فروش پیشنهادات  و محصولات و خدمات ارائه شده به صورت تک پرداخت، یک اشتراک بر اساس پرداخت های دوره ای اجازه می دهد که استفاده و دسترسی و دریافت یک محصول یا خدمات، برای یک دوره زمانی خاص امکان پذیر باشد و باعث وفاداری مشتری شود.

مدل پرداخت به ازای هر بار استفاده (pay per use)

در این مدل مشتری فقط به ازای آنچه که استفاده کرده، هزینه پرداخت می کند.

مدل حق امتیاز (franchise)

در این مدل به افراد حق امتیاز اعطا می شود تا از بخشی از کسب و کار تامین کننده استفاده کنند. این حق امتیاز شامل علامت تجاری، محصولات، تجهیزات، فرآیندها و … می شود.

مدل به ازای تقاضا (on demand)

در این مدل فروش یا ارائه خدمات به ازای تقاضا و نیازمصرف کننده و مشتری صورت می گیرد.

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.